Søkeordsanalyse for viderekomne


Publisert

i

av

Søkord i Google Search Console

Denne guiden er del 2 av min serie av søkeordsanalyse tutorials. Dersom du har en helt ny nettside anbefaler jeg å lese del 1 først.

Dette er en søkeord strategi for deg som allerede har en nettside. Det vektøyet som er mest nyttig for å finne nye nøkkelord basert på innholdet du allerede har er Google Search Console (GSC)

GSC kan være en gullgruve for søkeord som du relativt lett kan få en god plassering på når du optimaliserer for nye sider.

I denne guiden bruker jeg en nettbutikk i plante nisjen som jeg har.

Når jeg sjekker trafikken siste 3 måneder i GSC ser jeg et nøkkelord som skiller seg ut på visninger.

Søkeord med visninger i Google Search Console
Søkeord med visninger i Google Search Console

Søke frasen hydroponisk dyrking har god traffik, og jeg sjekker etter flere ord jeg kan optimalisere for.

Finn varianter av Søkeord  Google Search Console
Finn varianter av Søkeord Google Search Console

Jeg kopierer og finner flere andre liknende nøkkelord som Google gir visninger for. Det som er litt merkelig er at det kun er når jeg kopier og limer inn at jeg får de ekstra nøkkelordene. Dersom jeg bare klikker der det står forespørsler kommer bare ett opp.

Søkeord i forespørsels felt
Søkeord i forespørsels f

Som grafen viser ligger jeg såvidt inne på første side på 3 måneder(6 plass på 28 dager). Google viser et volum på 5000, mens jeg har1300 visninger per måned. Sannsynligvis er volumet fra Søkeordplanleggeren for optimistisk i forhold til trafikk i virkeligheten.

Eksporter søkord fra Google Search Console til excel eller google regneark
Eksporter søkord fra Google Search Console til excel eller google regneark

Så laster jeg ned nøkkelord og kopierer dem slik at jeg kan legge dem i Google Ads.

Kopier søkeordene fra regnearket
Kopier søkeordene fra regnearket

Det er maks 10 ord som du kan legge til om gangen. Om du har flere kan du gjøre det i flere omganger.

Lim inn søkeord i Google ads søkordsplanlegger
Lim inn søkeord i Google ads søkordsplanlegger

Nye nøkkelord generes basert på de som er lagt til.

søkeord som ikke er optimalisert enda
Hent inn ekstra søkeord som ikke er optimalisert for enda ved å legge inn hovedsøkordet
søkeordene med data fra  Google ads søkordsplanlegger
Last ned alle søkeordene med data fra  Google ads søkordsplanlegger

Her starter jobben med å finne ut hvilke søkeord som er best å lage nye optimaliserte sider for.

søkordene inn i Semrush
Lim søkordene inn i Semrush

Man kan bruke Semrush, Ubersuggest,Ahrefs eller andre verktøy dersom man har budsjett til det. Hvis ikke kan en god mal fornøkkelordssanalyse gjøre samme nytten for å finne de mest lønnsomme frasene.

Søkeord i SemRush
Søkeord i SemRush

Du han laste ned min gratis Excel mal som jeg bruker Her

Malen har et filter for longtail keywords. Der kan du filtrere på søkefraser med mange ord.

Longtail nøkkelord
Longtail nøkkelord

Longtail nøkkelord har ofte lav trafikk, men er så spesifikke at det ofte konverter bedre.

entities/Entiteter hentet fra Google Ads
entities/Entiteter hentet fra Google Ads

Det som er verdt å merke seg med min søkeordanalyse mal er at den tar med såkalte «entities» eller entiteter på norsk. Dette er entiteter som er hentet direkte fra Google.

Foreksempel kan du se at vekstsystem er en entitet som Google har listet. Du kan også se at kjente bedrifter er listet som konsepter, det betyr at Google har regnet dette som et brand søk.

Generelt vil et brand være garantert førsteplassen dersom Goolge har listet det som et konsept. I mitt eksempel har foreksempel Ikea førsteplassen på søket der de er listet som konsept, til tross for at de sluttet å selge utstyret for mange år siden.

Jeg har merket brand konsepter med rød farge og andre konsept med grønn i arket. Jeg fjerner de røde linjene i den endelige listen.

Her er ChatGPts definisjon av entities:

PPC data seksjon i gratis søkeordsanalyse mal
PPC data seksjon i gratis søkeordsanalyse mal

Når jeg ser PPC data ser jeg at det er nøkkelord med høy klikk konkurranse.

Budprisene er ikke så høye, men de indikerer at det er gode søkeord som konverterer i PPC konkurransen.

  • Et høyt PPC-bud indikerer at flere annonsører konkurrerer om å være synlig for dette søkeordet, det kan bety at det konverterer. Det er fordi de fleste velger konvertering som mål i en kampanje.
  • Søkeord med høye PPC-priser kan også indikere at de har høy kvalitet og relevans for brukeren, og at annonsørene tror at dette er en viktig og lønnsom søkefrase å være synlig for.

Nøkkelord verdi seksjon i gratis søkeordsanalyse mal
Nøkkelord verdi seksjon i gratis søkeordsanalyse mal

Hovedsøkeodet skiller seg kraftig ut med trafikk verdi om mulig salg per måned med en gjennomsnitt PPC trafikk verdi på ca 15.000kr i måneden. Selv om hovedsøkeordet gir 150 salg når jeg har lagt til en konverteringsfrekvens på 3%. Mens de andre samlet vil gi 26 salg. Lønnsomheten vil avgjøres av produktet man selger. Selger man en Harvey dyrkestasjon med liten avanse, er det neppe verdt pengene å lage nye sider for å kapre de 26 salgene, men om man har et kurs med rundt 1000 kroner per deltager blir det mer interessant.

Dan Kennedy som er en ekspert på dirkete respons markedsføring snakker om «cost to acquire a customer» som et viktig mål for å vinne kunder.

Dan Kennedy og Russel Brunson
Dan Kennedy og Russel Brunson

Dan Kennedy er den viktigste mentoren for Russel Brunson fra Clickfunnels.

I regnearket har jeg laget en kolonne som viser kostnaden for å bringe inn en kunde basert på PPC pris. Denne kolonnen kan brukes for et mål på hvor mye man må ha i avanse på produkt/tjeneste man selger for å gå i pluss.

Det er også et mål på hvor mye den organiske trafikken man skaffer med SEO er verdt.

lead kost seksjon i gratis søkeordsanalyse mal
lead kost seksjon i gratis søkeordsanalyse mal

Kommentarer

2 kommentarer til “Søkeordsanalyse for viderekomne”

  1. […] Jeg har skrevet en egen bloggpost om hvordan du kan bruke søkeord fra GSC til å gjøre søkordanalyse her. […]

  2. […] Bruk verktøy som Google Keyword Planner, Ahrefs eller SEMrush for å finne gode søkeord. Jeg har og laget guider for søkeordsanalyse både for nybegynnere og viderkomne. […]

Legg inn en kommentar