Denne guiden er del 2 av min serie av søkeordsanalyse tutorials. Dersom du har en helt ny nettside anbefaler jeg å lese del 1 først.
Dette er en søkeord strategi for deg som allerede har en nettside. Det vektøyet som er mest nyttig for å finne nye nøkkelord basert på innholdet du allerede har er Google Search Console (GSC)
GSC kan være en gullgruve for søkeord som du relativt lett kan få en god plassering på når du optimaliserer for nye sider.
I denne guiden bruker jeg en nettbutikk i plante nisjen som jeg har.
Når jeg sjekker trafikken siste 3 måneder i GSC ser jeg et nøkkelord som skiller seg ut på visninger.

Søke frasen hydroponisk dyrking har god traffik, og jeg sjekker etter flere ord jeg kan optimalisere for.

Jeg kopierer og finner flere andre liknende nøkkelord som Google gir visninger for. Det som er litt merkelig er at det kun er når jeg kopier og limer inn at jeg får de ekstra nøkkelordene. Dersom jeg bare klikker der det står forespørsler kommer bare ett opp.

Som grafen viser ligger jeg såvidt inne på første side på 3 måneder(6 plass på 28 dager). Google viser et volum på 5000, mens jeg har1300 visninger per måned. Sannsynligvis er volumet fra Søkeordplanleggeren for optimistisk i forhold til trafikk i virkeligheten.

Så laster jeg ned nøkkelord og kopierer dem slik at jeg kan legge dem i Google Ads.

Det er maks 10 ord som du kan legge til om gangen. Om du har flere kan du gjøre det i flere omganger.

Nye nøkkelord generes basert på de som er lagt til.


Her starter jobben med å finne ut hvilke søkeord som er best å lage nye optimaliserte sider for.

Man kan bruke Semrush, Ubersuggest,Ahrefs eller andre verktøy dersom man har budsjett til det. Hvis ikke kan en god mal fornøkkelordssanalyse gjøre samme nytten for å finne de mest lønnsomme frasene.

Du han laste ned min gratis Excel mal som jeg bruker Her
Malen har et filter for longtail keywords. Der kan du filtrere på søkefraser med mange ord.

Longtail nøkkelord har ofte lav trafikk, men er så spesifikke at det ofte konverter bedre.

Det som er verdt å merke seg med min søkeordanalyse mal er at den tar med såkalte «entities» eller entiteter på norsk. Dette er entiteter som er hentet direkte fra Google.
Foreksempel kan du se at vekstsystem er en entitet som Google har listet. Du kan også se at kjente bedrifter er listet som konsepter, det betyr at Google har regnet dette som et brand søk.
Generelt vil et brand være garantert førsteplassen dersom Goolge har listet det som et konsept. I mitt eksempel har foreksempel Ikea førsteplassen på søket der de er listet som konsept, til tross for at de sluttet å selge utstyret for mange år siden.
Jeg har merket brand konsepter med rød farge og andre konsept med grønn i arket. Jeg fjerner de røde linjene i den endelige listen.
Her er ChatGPts definisjon av entities:
Entiteter på norsk refererer til konkrete ting eller begreper som kan identifiseres og kategorisert av et dataprogram eller et system. Entiteter kan for eksempel være personer, steder, ting eller organisasjoner, og kan være relatert til tekst, bilder eller andre data. Entitetene kan ha forskjellige egenskaper eller attributter, som navn, adresse eller datoer, som kan brukes til å kategorisere eller organisere dem. Dette kan bidra til å gjøre dataene mer forståelige og lettere å analysere og bruke. Entitetsgjenkjenning er en teknikk som brukes til å automatisk identifisere og ekstrahere entiter fra tekst eller andre data.

Når jeg ser PPC data ser jeg at det er nøkkelord med høy klikk konkurranse.
Budprisene er ikke så høye, men de indikerer at det er gode søkeord som konverterer i PPC konkurransen.
- Et høyt PPC-bud indikerer at flere annonsører konkurrerer om å være synlig for dette søkeordet, det kan bety at det konverterer. Det er fordi de fleste velger konvertering som mål i en kampanje.
- Søkeord med høye PPC-priser kan også indikere at de har høy kvalitet og relevans for brukeren, og at annonsørene tror at dette er en viktig og lønnsom søkefrase å være synlig for.

Hovedsøkeodet skiller seg kraftig ut med trafikk verdi om mulig salg per måned med en gjennomsnitt PPC trafikk verdi på ca 15.000kr i måneden. Selv om hovedsøkeordet gir 150 salg når jeg har lagt til en konverteringsfrekvens på 3%. Mens de andre samlet vil gi 26 salg. Lønnsomheten vil avgjøres av produktet man selger. Selger man en Harvey dyrkestasjon med liten avanse, er det neppe verdt pengene å lage nye sider for å kapre de 26 salgene, men om man har et kurs med rundt 1000 kroner per deltager blir det mer interessant.
Dan Kennedy som er en ekspert på dirkete respons markedsføring snakker om «cost to acquire a customer» som et viktig mål for å vinne kunder.
“The business that can spend the most to acquire a customer wins.”
Dan Kennedy

Dan Kennedy er den viktigste mentoren for Russel Brunson fra Clickfunnels.
I regnearket har jeg laget en kolonne som viser kostnaden for å bringe inn en kunde basert på PPC pris. Denne kolonnen kan brukes for et mål på hvor mye man må ha i avanse på produkt/tjeneste man selger for å gå i pluss.
Det er også et mål på hvor mye den organiske trafikken man skaffer med SEO er verdt.

Legg inn en kommentar