Neural matching er en metode Google bruker for å forbedre søkeresultatene.
På Norsk kan Neural matching oversettes til «nevralt matchende» eller «nevral tilpassing».

Dette er en teknologi som bruker kunstig intelligens og maskinlæring for å analysere og forstå innholdet på nettsider, og matche det med søk.
Den kunstige intelligensen finner kontekst og relasjoner mellom ordene i et søk og innholdet på som du har på nettsiden.
Google bruker maskinlæring som analyserer innholdet på nettsider. Dette er slik Google forstår at «Apple» kan referere til enten selskapet Apple , eller en frukt.

Neural Matching er både et konseptuelt rammeverk og en praktisk databehandlingsapplikasjon utviklet i et forsøk på å lære datamaskiner til å modellere hjernens funksjoner (eller andre biologiske modeller) innen områdene mønstergjenkjenning av tale og visuell prosessering.
Fra Google patent US20050004905A1
Neural Matching bruker også BERT(Bidirectional Encoder Representations from Transformers) modellen for å forstå relasjoner mellom ordene i søk, og gir dermed mer relevante resultater.
På en enkel måte kan man si at neural matching hjelper Google å forstå hva du egentlig leter etter når du skriver et søk, og prøver å gi deg de beste resultatene.
Slik kan du optimalisere ditt inhold for neural matching
- Lag innhold som gir svar på søkehensikten. Når du lager en ny artikkel eller blogpost er det best å optimalisere den for en spesifikk søkefrase.
- Bruk relaterte søkeord og uttrykk: Inkluder ord og uttrykk som er relatert til det du optimaliserer for, og vis hvordan disse ordene er relatert til hverandre. Dette kan for eksempel være å bruke synonymer, metonymer (erstatningsord), og relaterte ord eller uttrykk.
- Skriv innhold i et naturlig språk: Skriv innholdet i et naturlig språk som er lett å forstå for brukeren.
- Bruk schema markup. Du kan enten bruke Googles kodehjelp for strukturerte data eller et WordPress plugin som schema for å inkludere strukturerte data. Dette kan hjelpe Google å forstå relasjoner mellom ordene i innholdet ditt.
- Optimaliser for featured snippets: Optimaliser innholdet for å bli vist i Featured Snippets, ved å inkludere spørsmål og svar i innholdet ditt.
- Optimaliser for stemmesøk ved å optimaliserer for lengre søkefraser (longtail keywords). Folk som søker med stemmesøk bruker ofte flere ord.En vanlig stemmesøk er ikke det samme som en tekstsøk. Når vi snakker til våre enheter, formulerer vi spørsmålene våre annerledes, nærmere hvordan vi snakker i virkeligheten. Stemmesøk blir nå mer og mer vanlig og i Usa regner man nå med at 40% av alle bruker stemme søk minst en gang i måneden.
Generelt sett gjør denne måte å rangere SERP at sider som lages med for mye optimalisering av søkeord, vil utkonkurreres av sider som skriver mer naturlig og gir mer kontekst rundt det søkeordet som blir brukt.
Når algoritmene i tillegg maskinlæres etter bruker interaksjoner og brukeropplevelser, vil det beste (sett fra brukerens signaler) innholdet rankes høyere.
Men det er selvfølgelig vanskelig å få brukersignaler uten å komme på første side, og det er nok mye av grunnen til at det ofte er store svingninger indeksen.
Den kunstige intelligensen prøver ut forskjellige resultat for bruker signaler og optimaliserer i henhold til disse.
Her er noen gode tips for å lage bra innhold for semantiske søkemotorer fra Koray som drives Holistic SEO:

Dette er kort sagt skriv bra innhold for leseren slik at søkeintensjonen oppfylles.
Her er det Google selv sier om «Godt innhold»:
Sørg for at innholdet ser moderne og innbydende ut, og at teksten er enkel å lese på mobilenheter. Visuelle elementer som bilder og videoer av høy kvalitet kan være effektive.
Anbeafaling fra Google Search Console insights
Legg inn en kommentar