
En tidligere ansatt skal ha lekket en Yandex kildekode, som inneholdt mer enn 1900 faktorer søkemotoren bruker for å rangere søkeresultater.
Denne lekkasjen har avslørt rangeringfaktorer Yandex har brukt i sin søkealgoritme.
Grunnen til at denne lekasjen nå får mye buzz i SEO bransjen er at Yandex er en søkemotor som er bygget på maskinlæring og Kunstig intelligens. Derfor kan mange av disse rangeringfaktorene være like de Google bruker.

Det å gjennomgå dette dokumentet kan gi noen nyttige innsikter for å forstå bedre hvordan søkemotorer, som Google, fungerer fra et teknologisk perspektiv.

Google gir også en score på oppetid inne i GSC. Jeg ser faktisk at Google har registrert problemer how meg..
Du finner oversikten med å gå inn på instillinger:

Så klikker du på rapport under gjennomsøkinhsstatistikk

Dette kan være nyttig å sjekke fra tid til annen, og kontakte leverandøren om det er for mange feil..
Koden dukket opp som en Torrent på et hacking-forum:
the leaker posted a magnet link that they claim are ‘Yandex git sources’ consisting of 44.7 GB of files stolen from the company in July 2022. These code repositories allegedly contain all of the company’s source code besides anti-spam rules.
Bleeping Computer
Yandex ble ikke hacket. Vårt sikkerhetstjeneste fant kodefragmenter fra et internt repository i det offentlige domenet, men innholdet skiller seg fra den nåværende versjonen av repositoriet som brukes i Yandex-tjenester.
Et repository er et verktøy for å lagre og arbeide med kode. Kode brukes på denne måten internt av de fleste selskaper. Repositorier er nødvendige for å arbeide med kode og er ikke ment for lagring av personlige brukerdata

På reddit er allerede mange igang å finne ut hvilke ranking signaler som er sterkest. Her er en liste som en av reddit brukerene har halget over sine funn:
Toppkategoriene er:
- Brukersignaler
- Lenker
- Relevans for tekstinnhold
- rangeringsfaktorer for HTTPS
- Forfatterverifisering
- Deteksjon av oversatt innhold
- Side hastighet
- Brukeranmeldelser/kommentarer
- 10 rangeringsfaktorer for tid på døgnet og dag i uken.
- Lenker og nevnelser fra Wikipedia får ekstra vekt
- Noen nettsteder som VK eller Rumbler har en spesiell rangeringsfaktor
- TikTok har til og med 3 ekstra regler!
- Det er rangeringsfaktorer for å bruke Yandex Metrika, Google Analytics og JavaScript fra Facebook.
- Networking og henvisninger
- Repeat customers/Gjentatte kunder
- Å skaffe nye kunder gir positive signaler.
Legg inn en kommentar