Lær optimal innholds markedsføring fra Brian Dean


Publisert

i

,

av

brian-dean-SEO

Brian Dean klarte å starte en bloggen Backlinko.com fra bunnen og selge den for flere millioner dollar til SAAS firmaet Semrush.

Det som er virkelig imponerende er at Brian Dean raskt fikk en stor følgerskare uten bruk av betalt trafikk.

I denne bloggposten skal jeg se på hvordan Brian klarte dette mesterstykket, og analysere metodene har har brukt.

La oss hoppe rett i det….

Hvem er Brian Dean

Brian Dean utdannet seg innen ernæring, men droppet ut av studiene på grunn av mistrivsel.

Han jobbet som tekstforfatter / copywriter, men mistet jobben I den økonomiske nedturen rundt 2008.

Han bodde hjemme I kjelleren til foreldrene da han kom over boken 4 hour work week av Timothy Ferriss.

Brian Dean er kjent for en spesiell stil når han lager bloggposter.

Her er noen gode tips han nylig delte på Linkedin:

Brian Dean tips
Tips fra Brian Dean

Hvordan startet baclinko bloggen

I starten begynte han med nisje blogging med blackhat metoder, men etter Googles Penguin oppdatering merket han at metodene han hadde brukt innen søkemotoroptimalisering (seo) sluttet å fungere.

Ved å bruke sine gamle tekstforfatter / copywriter kunster startet han å lage laaaange poster med kvalitets innhold, samtidig som han kjørte på med outreach mailer( oppsøkende mailer på norsk)

Baclonko anno 2012

Når han startet backlinko bloggen i 2012 var han helt ukjent I SEM/SEO miljøet.

Allerede to år etter starten kom bloggen opp i 80.000 unike besøkende i måneden.

Hva kan du lære av Brian Deans suksess

Selv om Semrush i pressemeldinger fremhever besøkstallene som hoved grunn til kjøp, tror jeg at det ikke var det aller viktigste. Viktigere en de 500.000 besøkende per måned som Baclinko får/låner fra Google hver måned er trafikken Brian dean eier gjennom både nyhetsbrev og kurs kunder.

Det finnes 3 typer trafikk på nett

  • Kjøpt trafikk
  • Trafikk men får fra andre (foreksempel Google of Facebook organisk)
  • Eid trafikk

Hvilke resultater har Brian Dean oppnådd

Første gang jeg kom over bloggen var da jeg fulgte den engelkspråklige SEO nisjen rundt 2012.

Plutselig lå den helt ukjente bloggen baclinko på topp på mange seo søkefraser.

Allerede etter to år samlet Brian Dean inn ca. 200 e-postadresser per dag.

Hvorfor er e-post lister så viktig for suksess?

fra min mail innboks

Som sagt tidligere er trafikk fra e-post liste eid trafikk som man har uansett hva Google eller Facebook finner på.

Brian Dean klarte også å holde en veldig høy kvalitet på de utsende e-postene. Han sendte få e-poster, men alle var med høy kvalitet.

Han solgte sjelden i e-postene, og de få gangene han solgte, var det hans egne kurs han tilbydde på en måte som ikke var «pushy»

backlinko.com ranker for over 251000 forskjellige keywords i følge Ubersuggest. Ubersuggest er et utmerket seo verktøy som er eid av Neal Patel.

Man ser at backlinko høyst fortjent ranker som nr 1  på søkeordet content writing med 495000 søk per måned.

Hvordan er Backlinko bloggen bygget opp?

Backlinko har siden starten hatt et oppsett som er uvanlig for blogger.

Jeg stusset veldig på hvorfor Brian Dean hadde valgt et helt spesielt oppsett som liknet mer på en firma side enn på en blogg.

Se hvilke triks han bruker:

Hero forside

Bloggen bruker såkalt hero forside der man har et bilde av seg selv som alt visuelt innhold.

Når man ser på forsiden er det ingen tvil om at hovedmålet med bloggen er å skaffe mail adressen til leserne.

Dette er et uvanlig oppsett for bloggere, men er utrolig effektiv for innsamling av e-post. Hele forsiden har en oppgave og det er å samle inn epost adresser som blir til trafikk som Brian Dean har kontroll over.

Blogg link i footer

Backlinko har ikke meny oppe med blogg lenke som vanlig på nettsider, selve bloggen må man lete i footeren for å finne.

Ingen sidebar

På blogg sidene har han aldri hatt sidebar med å mase annonser og lenker, slik som de fleste andre bloggerne hadde da han startet.

På blogg sidene finner man heller ingen lenker til relaterte poster eller annen info endre bloggere har etter posten. Hensikten er å få lestrene til å heller legge igjen kommentar på postene en å surfe videre.

Fokus på kommentarer

Og på stort sett alle blogposter har baclinco hundrevis av kommentarer.

Med kommentarer og engasjer mang har Brian Dean klar å lage bloggen om til et lite diskusjons forum.

I starten svarte også Brian Den personlig på alle kommentarene.

Hvilke steg har Backlinko tatt for å få ekstrem suksess?

Brian Dean
Brian Dean

Her er noen av suksess kriteriene:

  • 250 outreach mailer per post. (Cold outreach strategi)
  • Skyskraper metoden
  • Nyhetsbrev publisering
  • Video produksjon og youtube kanal med 472000 abonenter
  • Blogg templates

Skyskraper metoden

Skyskraper metoden er at man lager innhold som bygger på eksisterende info med mer kvalitet og mer informasjon

Cold outreach strategi

Brian Dean bruker såkalt cold mail outrech (kald mail oppsøking) for å få andre til å skrive om hans poster.

Han startet tidlig å sende rundt 250 e-poster per post etter at han fikk høre at Neal Patel gjorde det samme.

Selve outreachingen ble som regel satt ut til virtuelle assistenter.,

Youtube strategi

Brian Dean startet tidlig med Youtube videoer av høy kvalitet som han som regel brukte som Embedded i bloggposter.

Dette bygget opp både bloggen og youtube kanalen. I dag har Brian dean 472000 abonenter på Youtube.https://www.youtube.com/c/BrianDean

Infographics

Backlinko den har benyttet seg mye av nydelig grafikk og infographics i postene. Dette gjorde at gjorde at lesere bokmerket siden og ble med på mailing listen.

Nyhetsbrev

Jeg har selv vert en del av email følgerene siden første gang jeg landet på Backlinko bloggen.

En del av nyhetsbrev strategien var også å tilbly nedlasting av pdf av bloggpost og infographics.

Blogg templates

Brian Dean har spart mye tid på å sette opp blogg templates som han bruker om og om igjenn med suksess. Posten jeg skriver nå er inspirert av The Detailed Case Study templaten fra Backliko.

Selv om han har postet mange undersøkelser på ranking faktorene, er det faktorer han baserer seg på Korrelasjon og ikke Årsak.

Typisk; se på hva 100.000 sider på forsiden av sep har til felles. Detter er en Korrelasjon ( noe disse siden har til felles), men ikke en årsak.


For å få nøyaktige resultater vil man trenge årsak til ranking faktor, og det kan være annet enn Korrelasjon (likheten) sidene på topp av google har.

*Korrelasjon betyr at det er en statistisk sammenheng mellom variabler. Årsak betyr at en endring i en variabel forårsaker en endring i en annen variabel.

Korelasjon vs årsak

En morsom korrelasjon jeg kom på nå er at 2 av 2 av de mest kjente innholds markedsførere på nettet er skallet. Det er korrelasjon ikke årsak.

Innholds markedsføring

Brian Dean er sammen med Neal Patel de to største på nettet i dag når det gjelder innholds markedsføring.

Brian Dean og Neal Patel er venner privat. Neal Patel ranker på topp av serp på søk om affiliate marketing som er et søkeord med mye målrettet trafikk innen denne nisjen.

Som BD viser kan man gjøre utrolig mye suksess dersom man dominerer en nisje med informasjons markedsføring.

Kommentarer

Legg inn en kommentar