Direkte respons markedsføring er en type markedsføring som designet for å fremkalle en umiddelbar respons ved å oppmuntre potensielle kunder til å ta en spesifikk handling.
I denne bloggposten skal jeg vise deg hvordan direkte respons virker og hvorfor dette er den aller mest effektive metoden for å få kunder og salg på nett.
I motsetning til tradisjonell markedsføring, som tar sikte på å øke merkevarebevisstheten og fremme merkevareimage på lang sikt, er direkte respons en metode som gir raske og målbare resultater.
Du kan utnytte direkte respons på alle kanaler, inkludert TV, papir, radio, e-post, digitalt og sosialt. Poenget er at en direkte respons kampanje har et spesifikt mål – registrere deg, dele med kontakter, registrere, kjøpe osv. – og i bytte gi potensielle kunder et uimotståelig tilbud.

Her er tips for å kjøre effektive direkte respons kampanjer:
Fokuser på kundene ikke på eget firma
For å få forbrukerne til å svare på annonsen din, må de vite at den er gunstig for dem. Fokus på merkevaren vil ikke få forbrukerne til å svare på annonsene dine. Å fokusere på forbrukerproblemer eller ting de bryr seg om vil gi bedre resultater. Dette kan inkludere å tilby en hvitbok om et emne innen deres felt eller oppmuntre dem til å melde seg på en nyhetsbrev liste med verdifullt innhold.
Det viktigste spørmålet i direkte respons markedsføring
I denne videoen beskriver markedsførings legenden Dan Kennedy hva som er det viktigste spørsmålet en markedsfører må svare på.
Uten et mål om å hjelpe potensielle kunder er direkte respons dømt til å feile.
Personlig og målrettet fokus
Hvor godt kjenner du kundene dine? Hvis du målretter annonsene dine mot bestemte grupper, slik at du kan tilpasse budskapet, vil du generere de beste resultatene.
80 prosent av forbrukerne sier at de er mer sannsynlig å gjøre forretninger med en merkevare som tilbyr personlig tilpassede interaksjoner.
Ha en klar «call to action«
Siden en direkte respons er en annonse som oppfordrer seerne til å gjøre noe, er tilbudet en avgjørende del av annonsen. Tilbud i denne sammenheng trenger ikke bety tilbud som i redusert pris, men hva du tilbyr.(The offer på Engelsk, vi har dessverre ikke noen like dekkende ord på norsk)
Effektiv direkte respons-annonsering tar kanskje ikke sikte på å selge prospektet en vare eller tjeneste for øyeblikket, men prøver i stedet å oppmuntre til neste handling, for eksempel: laste ned en ebok, registrere deg for nyhetsbrev, delta på et arrangement osv.
Direktesvarsannonser med høy konverteringsfrekvens trenger enkeltstående, tydelige, lett tilgjengelige handlingsfremmende oppfordringer (CTAs), slik at forbrukerne vet nøyaktig hva de skal gjøre.
Ha en form for tidsbegrensing
En følelse av at det haster inspirerer forbrukere til å handle raskt, noe som øker konverteringsfrekvensen. Annonser bør understreke at det haster ved å bruke teknikker som knapphet («så lenge beholdningen rekker»), tidsbegrensninger («rabattkoden utløper på søndag») og konkurranse («den som får flest sosiale delinger får en premie.
Gjør svaret enkelt
Det er mindre sannsynlig at forbrukere fyller ut skjemaer med et høyt antall felt for å få mer informasjon.
Gjør det derfor enkelt og raskt for forbrukerne å svare på annonsen , slik at konverteringsfrekvensen øker.
Gjør oppfordringen til handling (CTA) spesifikk
En del av å gjøre svaret enkelt for forbrukere er å inkludere en spesifikk, tydelig oppfordringen til handling (Call to action på engelsk). Den ønskede neste handlingen bør umiddelbart gjenkjennes; la forbrukeren vite nøyaktig hva de må gjøre og hvordan de skal gjøre det.
Eksempel: skriv inn din mail adresse og får vår e-bok.
Fordeler med Direkte Response Markedsføring
- Rask avkastning
- Generering av potensielle kunder (leads) med høyt volum
- Enkelt å spore (via nett)
- Når du vet hvilke annonser og medier som er mest effektive kan du skalere dem
- Du kan etablere direkte kommunikasjonslinjer og sterkere relasjoner med potensielle kunder
- Identifiser interesserte potensielle kunder
I direkte respons markedsføring er målet å lede de rette potensielle kundene (leads) gjennom salgstrakten (funnel) i stedet for å kaste bort tid på kalde potensielle kunder.
I vellykkede direkteresponskampanjer ønsker potensielle kunder å bli kontaktet av merkevaren din med informasjon de finner nyttig. Å ha potensielle kunder som ønsker å bli kontaktet av deg kontra å ha en liste over kontakter du har samlet er en stor forskjell når du prøver å lukke salgsavtaler.
Dette var min første bloggpost her på greenfunnels bloggen.
Det er neppe mange som detter over denne nye bloggen, men om du tilfeldigvis finner denne er jeg veldig glad for kommentarer.
Jeg merker at innen markdsføring på nett er det mange etablerte engelske utrykk .
Derfor tenkte jeg at neste post skal omhandle engelske ord og utrykk fra nett og have de betyr på norsk. Du finner min engelsk-Norske markedsførings ordliste på denne linken.
Planen videre er å heller bruke de engelske utrykkene og ha en link til den Norske oversettelsen for dem som ønsker det.
Legg inn en kommentar