Dette er den viktigste faktoren for Google ranking


Publisert

i

,

av

Terminering av søkeintensjon
SEO faktor for Google ranking

Den viktigaste seo ranking faktoren er søkeintensjonen for det søket du optimaliserer for.

Den aller viktigste ranking faktoren er altså ikke linker eller plassering av nøkkelord som mange i SEO bransjen forsatt fokuserer mest på.

Faktisk kan du fint ranke på topp uten en enste link, og man kan også ligge øverst i Google uten at søkeord/nøkkelord er nevnt en eneste gang på nettsiden.

Om du søker på matlevering, ligger Coop inne med et Exact matching domain(EMD) UTEN at nøkkelordet matlevering er nevnt en gang på hele nettsiden:

Coop ranking uten søkeord
Tekst versjon av nettsiden som ranker på 1 plass for søkeor/nøkkleord matlevering
Ahref ranking vanskelighet

Dersom du bruker Ahrefs søkeord verktøy, ser det ut til det er lett å ranke for dette søkeordet.

Men det er garantert så enkelt å ranke på dette (Med mindre du har en Merkevare på størrelse med Coop og tilsvarende tjenester) siden intensjon til de fleste med dette søket er å bestille mat.

Sansynligvis er det to viktige grunner til at akkurat den siden ranker så bra for dette søket:

  1. Merkevare søk.
Søkevolum

2. Terminering av søkeintensjon / oppfylling av søkeintensjonen

Den viktigste ranking faktoren for å ranke på førsteplass på Google er altså terminering av søkeintensjon /oppfylle søkeintensjonen

Det å oppfylle søkeintensjonen er at brukeren søker et søkeord, går inn på et resultat, og ikke gjør det samme søket en gang til. Dette er et sterkt signal om at resultatet er bra.

Rand Fishkin fra Moz gjorde et eksperiment på søkeintensjon allerede i 2011 der han klarte å flytte en nettside opp i SERP. Dette gjorde han ved å sende et tweet ut til følgerene , der han spurte dem om å søke og klikke siden i Goolge.

Siden gikk raskt opp på første side. Men siden gikk ned senere når signalene forsvant.

Det er jo ganske logisk at Google premierer sider som gir søkeren akkurat den informasjonen han/hun er på jakt etter.

Her er en avstemning fra LinkedIn som bekrefter at de fleste SEO eksperter der setter relevans som viktigere ranking faktor. Relevans er det samme som å tilfredsstille søkeintesjonen.

SEO avstemning på LinkedIn
SEO avstemning på LinkedIn

Den viktigste indikatoren Google har for at brukerne er fornøyd er at søket er terminert etter at de har besøkt din nettside.

Det å finne det man søker etter er jo hele poenget med å bruke en søkemotor, Derfor vil oppfylling søkeintensjon være proritet nr1 i maskinlæringen til Google.

Men hva med E-E-A-T?

E-E-A-T er en kunstig intelligens som vurder troverdigheten til deg som publiserer innhold.

Dersom det er flere som har muligheten til å oppfylling søkeintensjon vil Google rangere den som har best E-E-A-T først. Det er derfor det er en viktig å sjekke at ikke det er andre som allerede ranker med bra svar på søke intensjon.

Har du høy E-E-A-T eller er en stor merkevare kan du en ekstra stor fordel når du har like bra innhold.

Det er lett å glemme det aller mest grunnleggende og fokusere på trender man leser om på SEO forum og sosiale medier.

Man hører mange snakke om at man bare trenger å publisere «kvalitets innhold», så vil man ranke i søkemotorene.

Men er forsatt ingen søkemotor ennå som er i stand til lese og forstå innholdet for å vurdere om det er «kvalitets innhold».

Jeg mener ikke at kvalitet innhold ikke er viktig, men alene er ikke innholdet nok.

Google bruker Neural Matching (nevrale nettverk på norsk) for å sjekke relevansen.

Neural matching er en teknikk som brukes i maskinlæring for å sammenligne og matche informasjon fra to forskjellige kilder.

Neural matching bruker kunstig intelligens, spesielt nevrale nettverk, for å lære å sammenligne informasjonen.

Men for å vurdere kvaliteten blir det brukt bruker signaler fra maskinlæring.

Denne studien fra Semrush underbygger også dette:

Semrush ranking signaler
Kilde:17 Most Prominent Google Ranking Factors: Data-Driven Study by SEMrush

2017 gjennomførte SEMrush sin første Ranking faktor undersøkelse, basert på 600 000+ søkeord. Dette er en test som viser korrelasjon av signaler i resultat. Korrelasjon er ikke det samme som kausalitet, men det gir en god indikasjon på at bruker signaler betyr mye. Alle de fire med mest score forteller noe om bruker opplevelsen. Direkte nettside besøk forteller Google enten at det er en god merkevare der bruker skriver direkte inn url, eller at brukeren går tilbake til et gammelt resultat (ofte med auto forslag i crome)

Google er opptatt er som kjent glad i merkevarer:

Mekevarer i Google

Hvordan optimalisere for å terminere søk / oppfylle søkeintensjonen?

Kort fortalt: Når du finner et søkeord du ønsker å optimalisere for, søk på Google og se om noen av top 3 resultater terminer søket. Dersom ikke har du en god mulighet til å ta plassen. Denne strategien passer best for longtail søkeord, siden det er vanskelig å vurdere hensikten på generelle søk på et eller to ord.

Kommentarer

Ett kommentar til “Dette er den viktigste faktoren for Google ranking”

  1. […] innhold som gir svar på søkehensikten. Når du lager en ny artikkel eller blogpost er det best å optimalisere den for en spesifikk […]

Legg inn en kommentar